Tan Sri S.M Salim meninggal dunia

Tan Sri S.M Salim meninggal dunia

717
0
Tan Sri SM Salim

Biduan negara, Tan Sri SM Salim atau nama sebenarnya Sheikh Salim Sheikh Muhammad Al Mahros, 88, menghembuskan nafas terakhirnya pada pukul 5.44 petang tadi.

Dia meninggal dunia akibat sakit tua di rumah anaknya yang terletak di Sering Ukay, Ulu Klang, Ampang.

Menurut anak kedua daripada tujuh adik beradik, Sheikh Shamsul, 52, mereka sudah bersedia untuk menerima kehilangan ayahnya itu.

“Kami adik beradik memang redha dengan pemergiannya apatah lagi sudah lima tahun dia terlantar selama ini.

“Penderitaan yang dihadapi oleh ayah memang sakit untuk kami lihat dan sebab itu kami redha dengan pemergiannya,” katanya.

Tambahnya lagi, SM Salim sebelum meninggal berada dalam keadaan tidak stabil dan ada kalanya terpaksa bergantung pada bantuan pernafasan.

Seniman veteran itu lumpuh akibat sakit saraf dan pergerakannya bergantung pada kerusi roda sejak 17 tahun lepas.

DR Azuzay Datuk Zamani (baju unggu) mengesahkan kematian Tan Sri SM Salim meninggal dunia jam 5.44 petang, di kediamannya di Taman Sering Ukay, Hulu Klang. 

Doktor juga telah memberi tahu lebih awal lagi bahawa SM Salim sudah tidak mempunyai kekuatan untuk kembali pulih seperti sebelum ini.

SM Salim meninggalkan isterinya, Puan Sri Aishah Abdul Ghani dan tujuh orang anak.

Anak pertamanya Siti Nuraishah, 60; Sheikh Samsuddin, 68; Siti Nur Huda, 56; Siti Maheran, 54; Siti Huzayah, 53; Sheikh Shamsul, 51 dan Siti Zubaidah, 35.

SM.Salim sebelum ini pernah tampil secara duet bersama penyanyi terkenal negara antaranya Datuk Yusni Hamid, Datuk Sheila Majid, Zainal Abidin dan Datuk Siti Nurhaliza.

Antara lagu popularnya termasuklah lagu berjudul Satu (bersama Zainal Abidin), Entahkan Jadi Entahkan Tidak (bersama Datuk Sheila Majid) dan Pandang Pandang Jeling Jeling (bersama Datuk Siti Nurhaliza). – UTUSAN ONLINE

 

Leave a Reply